//Geukheun lee ureung tuha:/ Hai aneuk raseuki dengan tagagah/ Tuah dengan tamita/ Tuah mubagi-bagi/ Raseuki meujeumba-jeumba //
Ureung hareh Hantom Kanjai/ureung lee akai hantom binasa/Duek meupakat tamita Akai peusaho Akai Beukai Na suwa".
//Geu pageu lampoeh ngon kawat/ Geu pageu nanggroe ngon adat/ Ureung majeulih hantom kanjai/ Ureung tawakal hantom binasa/ Taduk ta muproe ta mupakat/ Pat-pat nyang silap tawoe bak punca //
//Paleh umong cot teungoh geuboh asoe/ Paleh inong geuteumanyong ban woe lakoe/ Paleh agam sipat kuah bileung asoe/ Paleh tingku lagee geuneuku hana gigoe .//
//lampôh meupageu umong meupitak, nanggroe meusyarak maséng na raja.//
Karena itu, kearifan dalam kepemimpinan yang dianut masyarakat Aceh sejak lampau bahwa seorang pemimpin itu seolah raja yang mesti jadi panutan, guguan, dan tiruan. Jika pemimpin tidak baik, ditakutkan pengikutnya juga akan mengambil jalan tak baik.
//yang utôh tayue ceumulék/ yang lisék tayaue keunira
yang baca tayue ék kayèe/ yang dungèe tayue jaga kuta
yang beu-o tayue keumimiet/ yang meugriet tayue meumita
yang malém tayue beut kitab/ yang bansat tayue rabé guda
yang bagah tayue seumeujak/ yang bijak tayue peugah haba//
//Surôt lhèe langkah meureundah diri, mangat jituri tanyoe bijaksana.//
Salah cok tapulang/ Salah jalan tagisa/ Tameupake alang/ Ta meuprang papa.
//Salah Jak riwang, leupah cok Pulang,//
//Meunyoe tapateh peu kheun kitab/ U tupee kap han tateumee rasa/ Meunyoe han tapateh peu kheun kitab/ Jiet keubangsat siumue masa.//
Ungkapan pesimistis memang terdengar sumbang, seolah menyebutkan tidak percaya,nantinya tidak merata. Mengacu pada kearifan lokal yang sudah kita miliki bertahun-tahun, sikap pesimistis dapat dinafikan melalui petuah lisan
//"Meunyo teupat niet ngon kasad, laôt darat Tuhan peulara //(‘jika lurus niat dan maksud, darat dan laut Tuhan pelihara’.) Hadih maja tersebut menjelaskan bahwa semua yang akan kita lakukan berdasarkan niat dan maksud. Jika niat di hati baik dan memiliki maksud yang baik pula, niscaya akan muncul kebaikan.
//Ôn balék baloe, ôn panjoe tasumpai plôk. Geutanyo sabé keudroe-droe, peu pasai tameuantôk // (Daun balek baloe, daun kapas penyumpal kaleng. Kita sesama kita, apa pasal harus berkelahi’.) Tegas sekali maksud hadih maja ini bahwa yang memilih mereka jadi pemimpin dan anggota dewan adalah masyarakat. Sangat tak baik jika yang memilih dan yang dipilih saling tuding apalagi sampai berkelahi. Jika kita sesama kita sudah saling hujat, pasti orang lain yang akan senang. Hal ini senada dengan bunyi tameupaké sabé keudroe-droe, ureueng laén pok-pok jaroe ‘kita berkelahi sesama kita, orang lain yang tepuk tangan’.
//Peucaya keu tika/ Tika ka meupiejeit/ Ta peucaya keu teungku/ Teungku ka meuseuleit// .
//Paleh umong cot teungoh geuboh asoe/ Paleh inong geuteumanyong ban woe lakoe/ Paleh agam sipat kuah bileung asoe/ Paleh tingku lagee geuneuku hana gigoe .//
//Hukom lillah sumpah bek/ Hukom adat ikat bek/ Hukom ade pakee bek/ Hukom meujroh meupoh bek .//
//Ureung peurintah yang atoe but/ Ureung tuha peut peuputoh haba .//
//Matee aneuk meupat jeurat/ Matee adat hanpat tamita/ Puteh tuleung didalam jeurat/ Mantong teuingat guna gata .//
//Mantong di reubong jiet tapeukiwing/ Oh jiet keu trieng han jiet tapeuta.//
//Dua kali limoeng sikureueng/ Dalam ruweueng na sa/ Bloe siploh publoe sikureung/ Dalam ruweung na laba .//
//Soe yang pajoh camplie/ Nyan yang keu'ueng/ Soe yang meuaneuk/ Nyan yang meuadeueng//.
//Kiwieng ateueng beuneung peuteupat/ Kiwieng ureung peudeung peuteupat/ Meuteunggheing bek, meuleungkop jeut/ Lagei crah meunan beukah .//
//Lagee peucok aron sigoe saho/ Lagee aneuk yee teubit tamong/ Lagee pukat hana pawang/ Lagee meuprang hana panglima .//
//Paleh tuha geuboh tungkat/ Paleh tukang geuboh seunipat/ Paleh teungku geuboh ayat/ Paleh meukat geuboh keunira .
//Paleh inong hana lakoe/ Paleh nanggoe zalem raja/ Paleh gasien hana hareukat/ Paleh kaya hana himat .//
//Pantang peudeueng meubalek sarong/ Pantang rincong meubalek mata/ Pantang ureung diteu'oh kawom/ Pantang hukom peujeut peukara .//
//Patah-patah bara meunasah/ Jak ikat ngoen awe lilen/ Ata nyang kana beugot tapapah/ Leupah that payah bak tamita laen .//
//Leumoh hukom diatoe lee pangkat/ Leumoh adat jahee raja/ Leumoh kanun tinggai bak kalam/ Leumoh reusam gadoh budaya .//
//Paleeh raja peucaya berangkaso/ Paleeh rakyat meu upat jeut-jeut sago/ Paleeh pemimpin geuboh adat/ Paleeh teungku geuboh kitab/ Paleeh utoh ji boh sineupat/ Paleeh rakyat jiboh pakat.//
Hadih maja ini menyiratkan bahwa sebuah komunitas mestilah memiliki kaidah, hukum, konvensi, dan batasan-batasan tertentu. Hal ini sangat berguna dalam rangka membangun sebuah kehidupan yang harmonis.
Dalam konteks yang lebih luas, negara atau kerajaan, keharmonisan tersebut kemudian dijabarkan lebih lanjut dalam distribusi kekuasaan antarelit dalam komunitas tersebut. Bukankah sejak dahulu kita sudah sangat akrab dengan hadih maja
Ureung hareh Hantom Kanjai/ureung lee akai hantom binasa/Duek meupakat tamita Akai peusaho Akai Beukai Na suwa".
//Geu pageu lampoeh ngon kawat/ Geu pageu nanggroe ngon adat/ Ureung majeulih hantom kanjai/ Ureung tawakal hantom binasa/ Taduk ta muproe ta mupakat/ Pat-pat nyang silap tawoe bak punca //
//Paleh umong cot teungoh geuboh asoe/ Paleh inong geuteumanyong ban woe lakoe/ Paleh agam sipat kuah bileung asoe/ Paleh tingku lagee geuneuku hana gigoe .//
//lampôh meupageu umong meupitak, nanggroe meusyarak maséng na raja.//
Karena itu, kearifan dalam kepemimpinan yang dianut masyarakat Aceh sejak lampau bahwa seorang pemimpin itu seolah raja yang mesti jadi panutan, guguan, dan tiruan. Jika pemimpin tidak baik, ditakutkan pengikutnya juga akan mengambil jalan tak baik.
//yang utôh tayue ceumulék/ yang lisék tayaue keunira
yang baca tayue ék kayèe/ yang dungèe tayue jaga kuta
yang beu-o tayue keumimiet/ yang meugriet tayue meumita
yang malém tayue beut kitab/ yang bansat tayue rabé guda
yang bagah tayue seumeujak/ yang bijak tayue peugah haba//
//Surôt lhèe langkah meureundah diri, mangat jituri tanyoe bijaksana.//
Salah cok tapulang/ Salah jalan tagisa/ Tameupake alang/ Ta meuprang papa.
//Salah Jak riwang, leupah cok Pulang,//
//Meunyoe tapateh peu kheun kitab/ U tupee kap han tateumee rasa/ Meunyoe han tapateh peu kheun kitab/ Jiet keubangsat siumue masa.//
Ungkapan pesimistis memang terdengar sumbang, seolah menyebutkan tidak percaya,nantinya tidak merata. Mengacu pada kearifan lokal yang sudah kita miliki bertahun-tahun, sikap pesimistis dapat dinafikan melalui petuah lisan
//"Meunyo teupat niet ngon kasad, laôt darat Tuhan peulara //(‘jika lurus niat dan maksud, darat dan laut Tuhan pelihara’.) Hadih maja tersebut menjelaskan bahwa semua yang akan kita lakukan berdasarkan niat dan maksud. Jika niat di hati baik dan memiliki maksud yang baik pula, niscaya akan muncul kebaikan.
//Ôn balék baloe, ôn panjoe tasumpai plôk. Geutanyo sabé keudroe-droe, peu pasai tameuantôk // (Daun balek baloe, daun kapas penyumpal kaleng. Kita sesama kita, apa pasal harus berkelahi’.) Tegas sekali maksud hadih maja ini bahwa yang memilih mereka jadi pemimpin dan anggota dewan adalah masyarakat. Sangat tak baik jika yang memilih dan yang dipilih saling tuding apalagi sampai berkelahi. Jika kita sesama kita sudah saling hujat, pasti orang lain yang akan senang. Hal ini senada dengan bunyi tameupaké sabé keudroe-droe, ureueng laén pok-pok jaroe ‘kita berkelahi sesama kita, orang lain yang tepuk tangan’.
//Peucaya keu tika/ Tika ka meupiejeit/ Ta peucaya keu teungku/ Teungku ka meuseuleit// .
//Paleh umong cot teungoh geuboh asoe/ Paleh inong geuteumanyong ban woe lakoe/ Paleh agam sipat kuah bileung asoe/ Paleh tingku lagee geuneuku hana gigoe .//
//Hukom lillah sumpah bek/ Hukom adat ikat bek/ Hukom ade pakee bek/ Hukom meujroh meupoh bek .//
//Ureung peurintah yang atoe but/ Ureung tuha peut peuputoh haba .//
//Matee aneuk meupat jeurat/ Matee adat hanpat tamita/ Puteh tuleung didalam jeurat/ Mantong teuingat guna gata .//
//Mantong di reubong jiet tapeukiwing/ Oh jiet keu trieng han jiet tapeuta.//
//Dua kali limoeng sikureueng/ Dalam ruweueng na sa/ Bloe siploh publoe sikureung/ Dalam ruweung na laba .//
//Soe yang pajoh camplie/ Nyan yang keu'ueng/ Soe yang meuaneuk/ Nyan yang meuadeueng//.
//Kiwieng ateueng beuneung peuteupat/ Kiwieng ureung peudeung peuteupat/ Meuteunggheing bek, meuleungkop jeut/ Lagei crah meunan beukah .//
//Lagee peucok aron sigoe saho/ Lagee aneuk yee teubit tamong/ Lagee pukat hana pawang/ Lagee meuprang hana panglima .//
//Paleh tuha geuboh tungkat/ Paleh tukang geuboh seunipat/ Paleh teungku geuboh ayat/ Paleh meukat geuboh keunira .
//Paleh inong hana lakoe/ Paleh nanggoe zalem raja/ Paleh gasien hana hareukat/ Paleh kaya hana himat .//
//Pantang peudeueng meubalek sarong/ Pantang rincong meubalek mata/ Pantang ureung diteu'oh kawom/ Pantang hukom peujeut peukara .//
//Patah-patah bara meunasah/ Jak ikat ngoen awe lilen/ Ata nyang kana beugot tapapah/ Leupah that payah bak tamita laen .//
//Leumoh hukom diatoe lee pangkat/ Leumoh adat jahee raja/ Leumoh kanun tinggai bak kalam/ Leumoh reusam gadoh budaya .//
//Paleeh raja peucaya berangkaso/ Paleeh rakyat meu upat jeut-jeut sago/ Paleeh pemimpin geuboh adat/ Paleeh teungku geuboh kitab/ Paleeh utoh ji boh sineupat/ Paleeh rakyat jiboh pakat.//
Hadih maja ini menyiratkan bahwa sebuah komunitas mestilah memiliki kaidah, hukum, konvensi, dan batasan-batasan tertentu. Hal ini sangat berguna dalam rangka membangun sebuah kehidupan yang harmonis.
Dalam konteks yang lebih luas, negara atau kerajaan, keharmonisan tersebut kemudian dijabarkan lebih lanjut dalam distribusi kekuasaan antarelit dalam komunitas tersebut. Bukankah sejak dahulu kita sudah sangat akrab dengan hadih maja
//Adat bak Poteu Meureuhôm, Hukôm bak Syiah Kuala, Kanun bak Putroe Phang, Reusam bak Lakseumana. Atau Adat bak Poteu Meureuhôm, Hukôm bak Syiah Kuala, Kanun bak Putroe Phang, Reusam bak Bentara.//
Hadih maja di atas secara tersurat menyebutkan bahwa persoalan adat-istiadat, sistem pemerintahan, hendaklah disesuaikan dengan konvensi para raja dan diserahkan sepenuhnya pada raja, Poteu Meureuhôm. Namun, Persoalan hukum diatur oleh ulama, Syiah Kuala. Karenanya, tidak berlebihan kalau para raja (masa lalu ataupun saat ini) berusaha sekuat tenaga untuk mempertahankan, menghidupkan kembali, dan takut sekali melanggar adat (walau kadang bertentangan dengan syariat Islam). Sikap ini merupakan pengejawantahan pemikiran bahwa adat-istiadat yang ada dalam masyarakat idealnya dipertahankan, tidak diubah, sesuai dengan maksud hadih maja,
// “Boh malairi ie paseueng surôt, adat datôk nini beutaturôt” ‘buah malairi air pasang surut, adat nenek moyang hendaklah diturut’.//
//" Adat meukoh reumbong, hukom meukoh pureh. Adat jeub beurangho takong, hukom hanyeut talangeuh // (Adat berporong rebung, hukum berpotong lidi. Adat bisa saja dihidari, hukum tidak bisa dibantah).
Hukum Tuhan adalah hukum yang lebih sempurna daripada ciptaan manusia. Oleh karena itu tak boleh diganggu gugat.“Meuri-ri urot taikat beunteueng, meuri-ri ureueng tabôh keu raja.”
Dalam hadih maja yang lain disebutkan secara rinci karakteristik seorang raja atau pemimpin ideal. Seorang pemimpin yang ideal bukanlah orang yang tayue jak di keue jitôh geuntôt, tayue jak di likôt jisipak tumèt, tayue jak bak teungoh jimeusingkèe. jika demikian, pane patôt jeuet keu pangulèe.
Sebagai sebuah masyarakat yang Islami, strata dan sistem organisasi dalam masyarakat Aceh dibangun berdasarkan konsep pemerintahan yang bernuansa Islami, bersyariat, dalam hal ini syariat Islam. Karena itu, sejak dahulu sudah ada ungkapan, “Nanggroe meusyara’, lampôh meupageue, umong meuateueng, ureueng meunama.” ‘Negeri bersyarak, kebun berpagar, sawah berpematang, orang bernama’.
Meunyo tacok Keulayie Haba Ureung dile Insya ALLAH tanyo han Binasa,,
Lage geukheun Adak pih tameh Sarang Sareng Asai Puteng Dilop Lam Para,,
Meunansyiet " Minyeuk Khie Bada Keureukoet, Oeh Kasep Meu Woet2 Bak Soet Meugisa ".
Khen ureung tuha, Hana meunang ureung beuheu hana taloe ureung ureung bijaksana.
Dikeluarkan kata-ini saat pernyataan perang Aceh melawan belanda.
//Aceh bek lei takheun nanggroe, manok nyang tan gigoe nyang na lam nanggroe Aceh bek ka teumueng raba,//
(Jangankan merebut Negeri, ayam yang tanpa gigi pun yang ada di bumi Aceh jangan coba-coba disentuh).
//Yoh na teuga taibadat, tahareukat yoh goh matee //(selagi kuat beribadatlah, berusahalah mencari rezeki sebelum mati).
Masa dan waktu dimanfaatkan dengan sebaik-baikna, untuk beribadat kepada Allah, disamping dipergunakan pula untuk mencari kebutuhan hidup.
//"Tajak beutroh takalon beudeuh, beek rugo meuh saket hatee" //(pergi sampai ke batas, melihat harus jelas, jangan sampai rugi mas sakit hati).
//Yoh na teuga taibadat, tahareukat yoh goh matee //(selagi kuat beribadatlah, berusahalah mencari rezeki sebelum mati).
Masa dan waktu dimanfaatkan dengan sebaik-baikna, untuk beribadat kepada Allah, disamping dipergunakan pula untuk mencari kebutuhan hidup.
//"Tajak beutroh takalon beudeuh, beek rugo meuh saket hatee" //(pergi sampai ke batas, melihat harus jelas, jangan sampai rugi mas sakit hati).
Apa yang kita dengarkan maupun yang kita kerjakan atau lakukan, haruslah kita periksa atau pikir-pikir dulu, jangan sampai menyesal dikemudian hari.
//"Uleueu bak matee, ranteng beek patah. But beujeut, geutanyo beek leumah"//(ular harus mati, ranting jangan patah. Pekerjaan harus jadi, kita jangan nampak).
Menyelesaikan suatu perkara hendaklah dengan bijaksana, sehingga menyenangkan bagi kedua belah pihak.
//"Tahimat yek mantong na, beuteugoh that yoh goh cilaka" (hemat semasa masih ada, hati-hati sebelum celaka).
Berhematlah semasa dalam keadaan senang (berada), dan berhati-hati pula sebelum terjerumus (kena).//
0 comments:
Post a Comment